Episod 6 pagina

Obiceiurile financiare ale unui pasionat de tehnologie

Ne poți asculta și aici

Din pricina pandemiei, am fost nevoiți să păstrăm distanța socială și să amânăm întâlnirile cu prietenii și familia pentru o altă dată. Totuși, digitalizarea ne-a ținut aproape de cei de care ne era dor și ne-a permis să continuăm să muncim de acasă ori să fim prezenți la orele de curs. În același timp, am făcut majoritatea achizițiilor direct de pe mobil. Am scos mai puțini bani cash din bancomate, iar băncile au dezvoltat soluții pentru a facilita plățile sau deschiderea unui credit online.

Invitatul din acest episod al podcastului Money Chat este Cătălin Chireac, specialistul Raiffeisen Bank în servicii bancare digitale. Cătălin conduce departamentul de Digital Banking și este pasionat de tot ce înseamnă tehnologie și simplificarea plăților zilnice cu ajutorul acesteia. Descoperă de la el cum ne poate ajuta tehnologia să avem un buget sănătos.

Importanța clientului în procesul de digitalizare

Rolul unui specialist digital într-o bancă este să fie vocea clientului. Trebuie să ne asigurăm, întotdeauna că, indiferent de ce facem, clientul stă în mijloc. De multe ori, din graba asta de a digitalize servicii, avem tendința de a ne face nouă viața mai ușoară și nu neapărat a clientului. La început, mulți am crezut că dacă avem un site sau o aplicație bancară este suficient, suntem digitalizați. Nu conta că site-ul se încarcă în 20 de secunde sau că butonul nu funcționa. În timp am realizat cu toții că nu este suficient și că este foarte important să reușim să digitalizăm în spate, ceea ce nu vede clientul, să fim disponibili pentru el la un click distanță, de oriunde din lume. Asta contează foarte mult, pentru că accesul neîngrădit și oricând îl poate ajuta pe client să-și mențină un control al finanțelor și al informațiilor care îl influențează în mod direct.

Riscurile aferente tehnologizării

Securitatea datelor este un subiect căruia îi acordăm foarte multă atenție. Este prioritatea noastră numărul 1, investim foarte mult în zona asta. Trebuie să recunoaștem că și cei care fură datele, investesc foarte mult în tehnologie. Odată cu apariția 5G-ului, crește și numărul atacurilor, pentru că viteza a crescut foarte mult, motiv pentru care poți să accesezi mai multe conturi pe minut, oricând și de oriunde. Noi recomandăm mai multă atenție la site-urile de pe care facem cumpărături online, la ce date se cer, să te asiguri că există o confirmare suplimentară în momentul în care faci plata.

Este foarte important să fim foarte atenți la e-mailurile pe care le primim, uneori primim mail-uri de la niște adrese prin care se încurajează să facem anumite lucruri. Se clonează foarte multe pagini de Facebook.

De exemplu, acum un an, cineva a lansat un concurs pe Facebook – „Haideți să vedem cine are cel mai frumos card. Vă rog să-mi trimiteți poză față-verso în mesaj privat”. Nu o să credeți, dar au fost destui oameni care au făcut chestia asta și în momentul în care ai și datele de pe față și datele de pe verso, găsești foarte ușor soluții să faci cumpărături online.

Economisirea în mediul digital

Există foarte multe aplicații care ne ajută să economisim, se poate face chestia asta și în aplicațiile bancare, de obicei. Poți să-ți setezi niște obiective: vreau să cheltui 20% pe distracții, 10% pe combustibil, 20% pe țigări. Foarte multe aplicații îți dau alerte prin care te anunță că dacă continui așa, până la sfârșitul lunii nu o să-ți ajungă banii. Există multe aplicații în piață, de exemplu – Mint (o serie de aplicații americane) sau Wallet.

De exemplu, eu folosesc aplicația Splitwise, prin care îți poți categorisi fiecare ban cheltuit, fiecare cumpărătură și să obții un graphic. La final, poți să obții și o predictibilitate, din analiza ultimelor luni și să știi cam unde te încadrezi și ce te așteaptă. E puțin stresant la început, dar începi să te obișnuiești și chiar să-ți placă, pentru că te poți gestiona mult mai ușor.

Aperitive financiare

  • Urmărește-ți categoriile de cheltuieli. Cu plățile online, este mai ușor să accesezi istoricul de tranzacții. Analizează datele pentru a înțelege ce obiceiuri de cheltuieli și ce categorii îți mănâncă din buget. Prin acest mod, îți poți face un plan prin care să-ți ajustezi bugetul.