Episod 8 pagina

Secretele financiare ale unui antreprenor român

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Ne poți asculta și aici

Emanuel Mărcuș este fondatorul Rabit Management Solutions, o platformă de business management pentru antreprenori sau, altfel spus, un panou de control pentru afaceri, accesibil oricând, de oriunde. Emanuel este un om al acțiunii, așa că a avut o idee pe care a transformat-o într-o poveste de succes cu multă perseverență și determinare. 

Curajul de deveni antreprenor 

Am început business-ul în 2017 ca și firmă de consultanță, după ce am fost angajat, timp de 10 ani, într-o firmă de dezvoltare software, în care am trecut prin toate etapele: dezvoltare, management, business. În 2017, mi-am dat seama că am nevoie de o schimbare și am decis să intru în zona de consultanță și business, astfel am decis să înființez, împrepună cu doi colegi, firma Rabit Management Solutions, iar în 2018 am făcut o tranziție și ne-am orientat și către produs. Cu alte cuvinte, firma este împărțită în două tipuri business: partea de produs – un software pe care îl vindem recurent către clienți și  partea de consultanță – optimizări de procese pentru firmele mici și mijlocii din România.  

Importanța bugetării în viața unei afaceri 

La început, eu făceam partea de cash-flow și bugetare. Pot spune că a fost un mod arhaic, nu aveam un proces bine definit despre ce înseamnă cash-flow, singura regulă financiară pe care o aplicam eram plata salariilor. În prezent, încercăm să mergem pe ideea de buget lunar. În firmă, am ajuns la un nivel la care avem niște costuri recurente, destul de bine definite, pe 3-6 luni de zile. Cel mai mare avantaj pe care îl oferă o bugetare foarte bine planficată este reducerea riscurilor aproape de minimum, deoarece știi exact care îți este nevoia, ce acțuni trebuie să faci și în ce direcții trebuie să mergi ca și clienți, business, proiecte.  

Dacă vrei să pornești o afacere, dă-ți demisia! 

În primul rând, dacă este angajat, sfatul meu ar fi să-ți dai demisia. Eu, în 2007, am pornit împreună cu doi colegi o firmă, dar eram și angajați simultan. După șase luni, am ajuns în burn-out, din cauza faptului că nu reușești să te deconectezi de muncă, iar dacă este o idee în care chiar crezi, ai nevoie să te concentrezi total pe business-ul respectiv, altfel este doar un simplu hobby.  

În al doilea rând, un tânăr antreprenor trebuie să fie foarte deschis către asociere. De asemenea, partea de feedback este foarte importantă, deoarece un business are nevoie de validare din piață, iar tu ai nevoie să vorbești cu antreprenori din același domeniu, să cauți finanțare, resurse umane și să primești feedback.  

În al treilea rând, cred că un antreprenor tânăr trebuie să aibă un mentor pe care să îl aducă lângă el în firmă, deoarece, la ora actuală, în România sunt foarte mulți antreprenori, iar din experința mea, aceștia sunt foarte deschiși să-și împărtășească experiența, să ofere un feedback, să ajute.  

În antreprenoriat e nevoie de cunoștințe și de dorința de a reuși. Însă rețeta vine la pachet și cu lecții importante ce pot fi aplicate și în alte zone din viață. Bugetul și finanțele personale au nevoie de gândire sănătoasă și organizare. Pentru mai multă inspirație și aperitive financiare, ascultă și alte episoade din podcast-ul Money Chat.